loading...
پایگاه تخصصی کوهنوردی هم هوا، hamhava.ir
مدیریت بازدید : 387 پنجشنبه 10 فروردین 1391 نظرات (0)

یبوست و ورزش

 

به دفع مدفوع سفت و دیر به دیر یبوست می گویند. یبوست علل متعددی از علل انسدادی تا اختلالات حرکتی  روده دارد اما شایعترین فرم آن کندی و ضعف حرکات روده می باشد. بر طبق نظر متخصصان ورزش با تقویت عضلات و ریتم بدن نقش مهمی در کاهش یا رفع یبوست مزمن می تواند داشته باشد. نقش ورزش زمانی آشکارتر می شود که بدانیم کم تحرکی و یا بی حرکتی بخاطر مثلاً اختلال در راه رفتن از علل مهم یبوست به شمار می رود.

مدیریت بازدید : 372 پنجشنبه 10 فروردین 1391 نظرات (0)

 

 تمرین کششی در محل کار

 

اگر زمان زیادی را در محل کار، پای کامپیوتر می‌گذرانید، حتی اگر وضعیت قرار گرفتن تان درست هم باشد، ممکن است دچار کشیدگی عضلانی و حتی دردهای عضلانی شوید.

 

برای پیشگیری از این مشکل، فاصله های کوچکی بین کارتان بیندازید و از این زمان برای انجام چند تمرین کششی بهره ببرید. شما می‌توانید تمرینات کششی زیر را انجام دهید.

مدیریت بازدید : 378 چهارشنبه 09 فروردین 1391 نظرات (0)

چه ورزشي براي زانو درد خوب است

 

زانو درد را مي‌توان به جرات شايع‌ترين درد مفصلي ناميد. در كشور ما بخصوص كمتر كسي است كه از ميانسالي گذشته باشد و زانودرد نداشته باشد. براي بسياري از كساني كه زانو درد دارند ورزش توصيه مي‌شود. اما چه ورزش‌هايي براي زانوهاي خراب مفيد است.چه ورزشي براي زانو درد خوب است؟ - فیزیوتراپیست وحید صادقی

مدیریت بازدید : 340 چهارشنبه 09 فروردین 1391 نظرات (0)

فواید دویدن

 

1) کاهش وزن - از نظر سوزاندن کالری در دقیقه ، دویدن پس از اسکی استقامتی در جایگاه دوم قرار می گیرد. چون نمی توانید به این زودی ها برای رفتن به مغازه ها اسکی کنید پس دویدن بهترین روش آب کردن چربی بدن است. اگر تلاش می کنید جلوی اشتهای بی حد و حصر خود را بگیرید خبر خوش این است که دویدن اشتهای شما را کم می کند.

مدیریت بازدید : 351 چهارشنبه 09 فروردین 1391 نظرات (0)


 

ورزش در پیری

 

انجام فعالیت جسمی منظم بعد از 50 سالگی برای مردان به اندازه ترک سیگار مفید است.به گزارش خبرگزاری فرانسه بررسی پژوهشگران سوئدی که نتایج آن در وب‌سایت نشریه پزشکی بریتانیا منتشر شده است، نشان می‌دهد که مردانی که پس از 50 سالگی ورزش را شروع کرده‌اند، پس از 10 سال به همان اندازه مردانی که همیشه ورزش می‌کرده‌اند، امید به زندگی (میانگین طول عمر) پیدا کرده‌اند.

مدیریت بازدید : 393 شنبه 13 اسفند 1390 نظرات (0)

کوهنوردی برخلاف بسیاری از رشته ها ورزشی، متنوع است ، از کوه پیمایی ساده تا هیمالیا نوردی و درگیری با سنگ و یخ. برای زن نوع فعالیت کوه نوردی، تاثیر فیزیولوژیکی و جسمی و روانی آن هم متفاوت است. در پزشکی کوهستان به تاثیر ارتفاع و فعالیت شدید در ارتفاعات بالا برجسم و روان افراد، به ویژه در زنان توجه شده است:

 خانم ها به دلیل آناتومی خاصی که دارند5/65 درصد قدرت بدنی مردان را دارا هستند. این میزان در اندام فوقانی 50 درصد و در اندام تحتانی 60 تا 70 درصد است. اگر قدرت بدنی را براساس" توده خالص بدنی" (بدون احتساب چربی) بسنجیم زنان در اندام تحتانی گاه حتی کمی قوی تر از مردان نیز هستند.

مدیریت بازدید : 348 شنبه 13 اسفند 1390 نظرات (0)

آسيب هاي ناشي از سرما

توانايي بدن در مقابله با سرما بسيار كمتر از توان آن براي مقابله با گرما است و در واقع روش اصلي براي گرم نگه داشتن بدن استفاده از لباس و پوشش مناسب است . علاوه بر اين عواملي است مثل خستگي , تغذيه نامناسب , سابقه بيماري (مرض قند , بيماري قلبي - عروقي يا تنفسي , ...) , مصرف داروهاي خاص (مثل داروهاي فشارخون , و از همه مهمتر مصرف الكل ) , نامناسب بودن لباس و پوشش فرد و عوامل مختلف ديگري نيز باعث مستعد شدن فرد به كاهش درجه ي حرارت بدن و آسيب هاي ناشي از آن خواهد بود .

مدیریت بازدید : 337 شنبه 13 اسفند 1390 نظرات (0)

يخ زدگي در اغلب موارد بدنبال كاهش درجه حرارت محيط به كمتر از صفر درجه سانتي گراد (مثلاً در برف و بوران ) و معمولاً در نواحي انتهايي بدن مثل انگشتان دست و پا , لاله گوش و بيني كه معمولاً پوشش مناسب نيز ندارند , اتفاق مي افتد . اما در صورت تماس با سرما ممكن است در هرقسمتي از بدن ايجاد شود . يخ زدگي بر اساس شدت سرد بودن هوا و سرعت باد مي تواند حتي در مدت زمان كوتاهي اتفاق بيافتد .  افزايش سرعت باد , اثري مشابه به كم شدن دماي هوا دارد . افراد مسن , خسته و گرسنه , مستعدترين افراد براي يخ زدگي مي باشند .

مدیریت بازدید : 511 سه شنبه 02 اسفند 1390 نظرات (2)

           اشعه ماورای بنفش و حفاظت در برابر آن

 ما کوهنوردا که به ارتفاعات بلند میریم یا سایر دوستداران طبیعت که ساعتهای طولانی در روز در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارند باید با این تهدیدی که اغلب جدی نمیگیریم بیشتر آشنا باشیم و راه کارهای محافظت در برابر اون رو بدونیم. امیدوارم با خوندن این مقاله که پیدا کردن و  ترجمه اون وقت زیادی از من گرفت دیگه با لباسهای آستین کوتاه و گاهی آستین حلقه ای ! خصوصا در تابستان و بدون عینک آفتابی خصوصا در زمستان به کوهنوردی و طبیعت گردی نرویم .

اشعه ماورای بنفش (فرا بنفش) چیست:...

مدیریت بازدید : 403 دوشنبه 01 اسفند 1390 نظرات (0)
   آمپول دگزامتازون دارویی است که توسط اکثر کوهنوردان در کوهستان جهت پیشگیری و درمان علائم بیماری ارتفاع بکار می رود  این آمپول از نظر علمی جز دسته کورتیکو استرویید ها (کورتون ها) طبقه بندی میشود داروی خوبی در کنترل سردرد و استفراغ ناشی از ارتفاع است . بصورت قرص و آمپول در بازار وجود دارد که در کوهنوردی بیشتر از آمپول آن استفاده میشود. از عوارض آن می توان به آسیبهای معده و افزایش فشار خون اشاره کرد که بطور کلی در این بیماران (فشار خونی و ناراحتی های فعال معده )باید با احتیاط مصرف شود گرچه در مجموع در استفاده مقطعی تک دوز تقریبا میتوان گفت دارویی کم خطر و کم عارضه است و میتوان در اکثر افراد بخصوص در افراد جوان در شرایط خاص از آن استفاده کرد...

مدیریت بازدید : 376 شنبه 29 بهمن 1390 نظرات (1)

همنوردان ساکن در شهر های کم ارتفاع حتما بخوانند:

 

انجمن پزشکی کوهستان ایران: حتما همه همنوردان در مورد هم هوایی و روش های آن اطلاعاتی دارند اما آنچه که قصد داریم در مورد آن بحث کنیم نکته های قابل توجهی در مورد هم هوایی می باشد که به نظر می رسد به فراموشی سپرده شده اند.

بدون شک بدن هر انسان دارای تعداد معینی گلبول قرمز است که کار حمل اکسیژن را در بدن به عهده دارند. حال باید دانست که وقتی یک کوهنورد در ارتفاعات قرار می گیرد و دو عامل اصلی یعنی میزان اکسیژن و مقدار فشار هوا به صورت محسوسی کاهش می یابد ساز و کار بدن برای مقابله با کمبود اکسیژن چیست؟

مدیریت بازدید : 316 شنبه 29 بهمن 1390 نظرات (0)

انجمن پزشکی کوهستان ایران: هر چه از سطح زمین ارتفاع می‌گیریم، فشار هوا هم کمتر می‌شود و کار اکسیژن رسانی سیستم تنفس هم سخت‌تر. بنابراین با کاهش فشار هوا، سردرد و سرگیجه هم شروع می‌شود. با حضور طولانی در ارتفاع بالای ۵۰۰۰ متر، بافت ماهیچه‌ای رو به زوال می‌رود و احتمال جمع شدن مایعات درون شش‌ها و مغز‌ انسان افزایش می‌یابد که می‌تواند کشنده باشد.

مدیریت بازدید : 613 شنبه 29 بهمن 1390 نظرات (0)

مشکلات چشمی در برنامه های اکسپدیشن کوه‌نوردی:


انجمن پزشکی کوهستان ایران: اخیرا کارگروه پزشکی کوهستان بر اساس استانداردهای رسمی کمیته پزشکی فدراسیون بین المللی کوه‌نوردی و کوه‌پیمائی، مقاله‌ای مفید را در باب "مشکلات چشمی در اعزام های کوه‌نوردی" جهت استفاده‌ی پزشکان، افراد علاقمند به مسائل پزشکی و مجریان برنامه های کوه‌نوردی وهیمالیانوردی ترجمه کرده است که در ادامه از نظر می‌گذرانید:


تالیف: D.S. Morris, S. Mella, D. Depla
مترجمین: دکتر جلال الدین شاهبازی- دکتر بهتاش پدرام (کارگروه پزشکی کوهستان فدراسیون):
مدیریت بازدید : 321 شنبه 29 بهمن 1390 نظرات (0)

 راهبردهای بقا در کوهستان:

تدوین: دکتر ابوالفضل جوادی

عضو انجمن پزشکی کوهستان ایران

بی تردید دست یابی به دانش و مهارت بقا در کوهستان و دیگر محیط های طبیعی، بر آموزش هر مهارت دیگری اولویت دارد. در روند آموزش نجات در کوهستان نیز نخستین مهارتی که به نجاتگران می آموزند توانایی بقا و زنده ماندن در شرایط دشوار محیطی است...

مدیریت بازدید : 416 شنبه 29 بهمن 1390 نظرات (0)

زانودرد در ورزش کوهنوردی، علل، عوارض، درمان و پیشگیری:


تالیف: دکتر حمید مساعدیان

عضو کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی

زانو درد یکی از بیماریها و مشکلات رایج در ورزش کوهنوردی است.از نظر علم پزشکی ورزشی علت اکثر زانو دردها در کوهنوردی تاندینیت های ساده با همان التهاب تاندونهای مفصل زانو می باشد.مفصل زانو حساس ترین مفصل بدن می باشد که تحمل ۹۰٪ وزن بدن را می نماید. اگر می خواهیم از ورزش کوهنوردی برای یک عمر لذت ببریم باید به نکات زیر دقت کافی بنماییم.

مدیریت بازدید : 506 شنبه 29 بهمن 1390 نظرات (0)

مقدمه

بیماری نقرس بیماری نادری نیست و شیوع آن هم در حال افزایش است.از آنجا که آرتریت(التهاب مفصل) آن بسیار شدید است و باعث اختلال شدید کار کرد اندام تحتانی میشود و از طرفی شرایط خاص ارتفاع نیز باعث بروز و تشدید این بیماری میشود در این مبحث ضمن مروری کوتاه بر این بیماری به بررسی رابطه نقرس و بیماران نقرسی با ارتفاع می پردازم.

مدیریت بازدید : 380 پنجشنبه 27 بهمن 1390 نظرات (0)

برای صعود هیچگاه دیر نمی شود اما برای فرود٬ گاه خیلی زود دیر میشود

صعود تا آخرین نفس - فرود به امان خدا

اینجا که ما هستیم

درس گرفتن از حوادث بد ترین ٬دیرترین و شاید پرهزینه ترین نوع آموختن است.اما برای ما ها که حتی بعد از حوادث هم از آنها درس نمیگیریم و اشتباهات گذشته را باز تکرار و تکرار میکنیم ...

مدیریت بازدید : 369 پنجشنبه 27 بهمن 1390 نظرات (0)

Dexamethasone-Injectionصعود به قله امری اختیاری ،اما فرود از آن  اجباری است 

دگزامتازون و ارتفاع 

این مطلب صرفا هشداری است برای موارد مصرف ناصحیح دگزامتازون در ارتفاع و به هیچ عنوان بیان کننده موارد مصرف یا عوارض این دارو نیست.

 دقت کنید طبق قانون مسئولیت تجویز دارو همیشه با پزشک است.

مدیریت بازدید : 532 پنجشنبه 27 بهمن 1390 نظرات (0)

Image Detail    ارتفاع زدگی و پیشگیری از ارتفاع زدگی :

 

ترجمه و گردآوری: سرکار خانم دکتردرنا متولی  و جناب آقای دکتر سینا ندایی

عضو انجمن پزشکی کوهستان ایران - دانشگاه علوم پزشکی شیراز – دانشکده پزشکی

مدیریت بازدید : 838 جمعه 07 بهمن 1390 نظرات (5)

   در این تحقیق، به موضوع بیماری های ناشی از ارتفاع؛ به طور خاص بیماری های حاد ارتفاع (AMS  )، ادم ریوی (HAPE  )، ادم مغزی (HACE  ) و همچنین سایر عوارض و مشکلات جسمی که برای افراد...

درباره ما
پایگاه تخصصی هم هوا ، یکی از پر بیننده ترین وب سایت های ایران در زمینه رشته ورزشی کوهنوردی است که با داشتن مطالب ارزنده ،مکانی مناسب جهت افزایش اطلاعات و همچنین تبادل اطلاعات می باشد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به کدام رشته علاقه دارید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 367
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 29
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 550
  • بازدید ماه : 550
  • بازدید سال : 27,981
  • بازدید کلی : 195,167