زمان جاری : یکشنبه 17 تیر 1403 - 2:35 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


سلام مهمان گرامي؛
مهمان گرامي، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد


آیا میدانید؟ ایا میدانید :





پایگاه اطلاع رسانی هم هوا، تخصصی ترین وب سایت کوهنوردی
تعداد بازدید 473
نویسنده پیام
homa آفلاین



ارسال‌ها : 1
عضویت: 24 /11 /1390
سن: 12
تشکرها : 1
تشکر شده : 1
معرفی قله کرکس

کوهستان کرکس، بخشی از نیمه شمالی رشته کوههای مرکزی ایران است که از شمال غربی شهرستان کاشان تا جنوب شرقی شهرستان نطنز ادامه دارد. کوه کرکس حاصل گدازه‌هایی است که از راه شکاف‌های موجود در سطح زمین به بیرون راه یافته‌اند. سطح زیر پوشش کوهستان کرکس در استان اصفهان بالغ بر ۳۰۰ هزار هکتار است که ۷/۹۷ هزار هکتار آن به عنوان منطقه شکار ممنوع انتخاب و اعلام شده‌است. قله‌های کوهستان کرکس به علت ارتفاع زیادی که دارند تقریباً در نیمی از سال پوشیده از برف بوده و منبع اصلی چشمه‌های متعددی است که در دامنه‌های این کوهستان جریان دارند. دامنه‌های کرکس به دلیل وجود منابع آب کافی و نیز اعتدال شرایط اقلیمی و رویش انواع گیاهان مرتعی، زینتی و تجاری در ردیف مراتع نسبتاً خوب منطقه و کشور است. پوشش گیاهی منطقه بیشتر شامل گیاهان بوته‌ای (انواع گندمیان، درمنه، گون، گیاهان دارویی و …) و درختچه‌هایی است که به صورت پراکنده دیده می‌شود.

موقعیت جغرافیایی و شرایط زیستی منطقه کرکس به گونه‌ای است که امکان وجود انواع جانوران وحشی اعم از خزندگان، پرندگان و پستاندارانی نظیر کل و بز، قوچ و میش وحشی، آهو، گراز (خوک وحشی )، گرگ، شغال، روباه، کفتار، گربه وحشی، پلنگ، تشی، پایکا ( نوعی موش صحرایی که در ارتفاعات زیست می‌کند) و غیره در آن وجود دارد.

کوه‌های این منطقه عبارت‌اند از:

کرکس ۳۸۹۵

گرگش 3588

غلبه شاه ۳۴۹۳

لالیوان ۳۳۵۰

ارشد ۳۱۹۹

قلعه تایین ۲۷۰۰

کمرسیاه ۳۶۳۰

زیرپل ۳۶۳۰

هشاش ۳۲۱۰

ریزنده ۲۹۸۰

کش قبله ۲۶۰۰

کوه کرکس یکی از کوههای مرکزی ایران است. کرکس کوهی مستقل است و در استان اصفهان قرار گرفته‌است. این کوه در جنوب شهرستان نطنز، شرق شهرستان برخوار و میمه و غرب شهرستان اردستان واقع شده‌است و ارتفاع آن از سطح دریا ۳۸۹۵ متر است.

جانپناه كركس

رشته کوه کرکس از کوههاي مرکزي ايران به شمار ميرود وپهنه اي به وسعت3400 کيلومترمربع را زير پوشش قرار داده است که در جهت شمال غربي – جنوب شرقي امتداد يافته است . مرتفع ترين کوههاي آن عبارتند از : کمرسياه ( 3630 ) , کوه کرگز( 3588 ) , زيرپل ( 3398 ) , لالي وان ( 3350 ) , پنجه علي ( 3225 ) , کوه کلنگ ( 2248 ) و مرتع ترين کوه اين رشته کوه , کوه کرکس با ارتفاع 3895 متر از سطح درياهاي آزاد . کوهستان کرکس سرچشمه رودهاي منطقه است که بشتر تا اوايل تير ماه خشک ميشوند .اين رشته کوه در 100 کيلومتري شمال اصفهان و غرب شهر نطنز واقع است .

مختصات جغرافيايي کوه کرکس عبارتند از :

N : 3 , 27 ' , 21 و E : 51 ,47 ' , 59

رشته کوه کرکس از سنگهاي آذرين متوسط از لحاظ اسيدي يا بازي آذر آواري تشکيل شده است . متوسط بارندگي سالانه اين کوهستان 200 تا 400 ميلي متر است که اين کوهستان را در شمار مناطق خشک تا نيمه خشک قرار داده است. از نظر زلزله خيزي مناطق جنوبي آن پرزيان و مناطق شمالي آن نيمه زيان به حساب مي آيند.

مسيرهاي اصلي صعود به قله کرکس :

1 - مسير جنوبي( کشه )

2- مسير شمال غربي ( بيد هند )

3- مسير شرقي ( طامه )

رشته کوه کرکس از کوههاي ايران مرکزي به شمار ميرود وپهنه اي به وسعت3400 کيلومترمربع را زير پوشش قرار داده است که در جهت شمال غربي – جنوب شرقي امتداد يافته است . مرتفع ترين کوههاي آن عبارتند از : کمرسياه ( 3630 ) , کوه کرگز( 3588 ) , زيرپل ( 3398 ) , لالي وان ( 3350 ) , پنجه علي ( 3225 ) , کوه کلنگ ( 2248 ) و مرتع ترين کوه اين رشته کوه , کوه کرکس با ارتفاع 3895 متر از سطح درياهاي آزاد . کوهستان کرکس سرچشمه رودهاي منطقه است که بشتر تا اوايل تير ماه خشک ميشوند .اين رشته کوه در 100 کيلومتري شمال اصفهان و غرب شهر نطنز واقع است .تهران- قم- کاشان-نطنز-ده کشه مسافت 390 کیلومتراست.بعد از ده کشه یک مرغداری وجود دارد که ماشین را پارک کرده وکوله ها را برداشته شروع به گام برداشتن میکمیم از مکان شروع تا قله 5 کیلومتر میباشد..ما برنامه را در تاریخ سوم اردیبهشت ماه اجرا کردیم .برنامه بسیار زیباست.جي پي اس را در اينجا دانلود كنيد.

کوه کرکس یکی از کوههای مرکزی ایران است. کرکس کوهی مستقل است و در استان اصفهان قرار گرفته‌است. این کوه در جنوب شهرستان نطنز، شرق شهرستان برخوار و میمه و غرب شهرستان اردستان واقع شده‌است و ارتفاع آن از سطح دریا ۳۸50 متر است.

کوهستان کرکس، بخشی از نیمه شمالی رشته‌ کوههای مرکزی ایران است که از شمال غربی شهرستان کاشان تا جنوب شرقی شهرستان نطنز ادامه دارد. کوه کرکس حاصل گدازه‌هایی است که از راه شکاف‌های موجود در سطح زمین به بیرون راه یافته‌اند.

سطح زیر پوشش کوهستان کرکس در استان اصفهان بالغ بر ۳۰۰ هزار هکتار است که ۷/۹۷ هزار هکتار آن به عنوان منطقه شکار ممنوع انتخاب و اعلام شده‌است.

قله‌های کوهستان کرکس به علت ارتفاع زیادی که دارند تقریباً در نیمی از سال پوشیده از برف بوده و منبع اصلی چشمه‌های متعددی است که در دامنه‌های این کوهستان جریان دارند.

دامنه‌های کرکس به دلیل وجود منابع آب کافی و نیز اعتدال شرایط اقلیمی و رویش انواع گیاهان مرتعی، زینتی و تجاری در ردیف مراتع نسبتاً خوب منطقه و کشور است. پوشش گیاهی منطقه بیشتر شامل گیاهان بوته‌ای (انواع گندمیان، درمنه، گون، گیاهان دارویی و ...) و درختچه‌هایی است که به صورت پراکنده دیده می‌شود.

موقعیت جغرافیایی و شرایط زیستی منطقه کرکس به گونه‌ای است که امکان وجود انواع جانوران وحشی اعم از خزندگان، پرندگان و پستاندارانی نظیر کل و بز، قوچ و میش وحشی، آهو، گراز (خوک وحشی )، گرگ، شغال، روباه، کفتار، گربه وحشی، پلنگ، تشی، پایکا ( نوعی موش صحرایی که در ارتفاعات زیست می‌کند) و غیره در آن وجود دارد.

کوه‌های این منطقه عبارت‌اند از:

کرکس ۳۸۹۵

غلبه شاه ۳۴۹۳

لالیوان ۳۳۵۰

ارشد ۳۱۹۹

قلعه تایین ۲۷۰۰

کمرسیاه ۳۶۳۰

زیرپل ۳۶۳۰

هشاش ۳۲۱۰

ریزنده ۲۹۸۰

کش قبله ۲۶۰۰

مسیرهای صعود به قله کرکس:

مسیر کشه .طامه.اوره(گور آباد)،بیدهند.

خط الراس:مسیر چشمه لاعشه از طریق چشمه اصفهانیها

خط الراس:مسیر گله از مسیر طامه

همه ساله در تمام فصول پذیرای ورزشکاران کوهنوردی است که از نقاط مختلف ایران و به خصوص استان اصفهان به قصد فتح این قله عازم نطنز می گردند. وجود پناهگاه مناسب در مسیر قله در ارتفاع3100 این کوه، به نظر آنوبانینی یکی دیگر از دلایل افزایش اشتیاق برای صعود به این قله حتی در فصول سرد سال است. لازم به ذکر است؛ در ایام زمستان، سرمای بسیار شدیدی در این منطقه حاکم می شود و صعود به این قله نیاز به تجهیزات زمستانی دارد.


سه شنبه 16 اسفند 1390 - 18:32
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از homa به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: mahmood &
پرش به انجمن :

پایگاه اطلاع رسانی هم هوا، عضو فعال می پذیرد

تماس با ما | معرفی قله کرکس | بازگشت به بالا | پیوند سایتی RSS