loading...
پایگاه تخصصی کوهنوردی هم هوا، hamhava.ir
مدیریت بازدید : 363 سه شنبه 10 بهمن 1391 نظرات (0)
پخت غذا و آتش
مینو اصفهانی

 

آتش به شکل اهرم
اين نوع آتش درست کردن براي گرم کردن آب، تهيه سوپ، خورشت و قهوه بسيار مناسب است چون ميتوان از طريق قلابي که در انتهاي تير چوبي است و ظرف غذا را نگه داشته گرما را کنترل کرد. يک سرپايه چوبي ساخته شده از چوبهاي عمودي را ميتوان در زير تير چوبي نسب کرد و بدين ترتيب ظرف غذا را در ارتفاعي بالاتر از آتش مستقر کرد.
چنانچه چوبهاي چنگال شکل دردسترس نبودند ميتوانيد يک تکه چوب را در قسمت انتها شکاف دهيد. اين شکاف ميتواند طوري باشد که تيرک چوبي کاملاً در سوراخ آن قرار بگيرد. اين آتش را ميتوان در سطوح صاف و يا درصورت امکان وزش باد و يا احتمال خطر آتش در يک چاله ايجاد کرد. آتش نبايد بسيار بزرگ باشد درغيراينصورت غذاي شما خواهد سوخت. وقتي پخت و پز به پايان رسيد ميتوانيد از ذغالهاي گرم براي روشن کردن چوبهاي بزرگ به منظور گرم کردن چادرها استفاده کنيد. آتشي که در يک چاله روشن شود دود کمتري توليد ميکند.

آتش در اجاقي شبيه سوراخ کليد
اين نوع آتش هم براي گرم شدن و هم پخت و پز بسيار مناسب است، ابتدا آتشي به شکل چادر بوميان آمريکا در قسمت دايره شکل سوراخ کليد بسازيد. وقتي که آتش به ذغالها رسيد آن را به طرف قسمت باريک محل آتش برانيد و کباب پزي از جنس شاخه هاي سبز بر روي سنگهاي اطراف آتش بسازيد، حالا ميتوانيد غذا پختن را شروع کنيد. قسمت عمده آتش شروع به سوختن ميکند و شما ميتوانيد درصورت نياز آتش به ذغال اضافي آن را سريعاً آماده کنيد.

 

منبع:

http://www.irandeserts.com

 

مدیریت بازدید : 328 سه شنبه 10 بهمن 1391 نظرات (0)
استفاده از حیوانات برای تغذیه
گلناز کارایی

از غرايز انساني براي حفظ حيات در طبيعت استفاده كنيد.غريزه انساني با كمك تجربيات به انسان در جهت حفظ بقا كمك مي‌كند. از جمله اين غرايز، قدرت و توانايي در شناخت محيط اطراف است. براي شناخت محيط و حيوانات موجود در منطقه‌اي كه هستيد بايد عادت‌هاي هر گونه آنها مطالعه شود اين عادات شامل نكات زير است:
جاي كه مي‌خوابند، آنچه كه مي‌خورند و يا محلي كه براي نوشيدن آب به آنجا مي‌روند و اين كه مي‌دانند در چه محلي مي‌شود بهتر شكار كرد و حيوانات ديگر را آسان‌تر به دام انداخت (شكارگاه). اكثراً حيوانات جوان‌تر لاغرتر هستند ولي در فصل زمستان و حيوانات مسن‌تر معمولاً چربي و وزن بيشتري دارند.

جاي كه مي‌خوابند، آنچه كه مي‌خورند و يا محلي كه براي نوشيدن آب به آنجا مي‌روند و اين كه مي‌دانند در چه محلي مي‌شود بهتر شكار كرد و حيوانات ديگر را آسان‌تر به دام انداخت (شكارگاه). اكثراً حيوانات جوان‌تر لاغرتر هستند ولي در فصل زمستان و حيوانات مسن‌تر معمولاً چربي و وزن بيشتري دارند.


منبع:


http://www.irandeserts.com

مدیریت بازدید : 635 شنبه 13 اسفند 1390 نظرات (0)

 هدف از تنظیم رژیم غذایی برای ورزشکاران، تامین مواد مغذی کافی برای رسیدن به سلامت مطلوب و تناسب لازم برای عملکرد ورزشی موردنظر است. گاهی یک ورزشکار در رشته‌ای خاص برای کسب مقام قهرمانی کوششی مستمر می‌کند که در این شرایط تمامی عوامل در بدن تغییر می‌کنند. قلب، ریه، دستگاه گوارش، هورمون‌ها و سیستم عصبی، به خصوص ماهیچه‌ها نیاز به تطابق با وضع جدید دارند بنابراین یکی از مسایل مهم برای کسب مقام قهرمانی، تغذیه ورزشکاران است.

مدیریت بازدید : 535 شنبه 13 اسفند 1390 نظرات (0)

پروتئین
در بین دیگر اعضای خانواده ی لبنیات، پنیر دارای بیش ترین میزان پروتئین می باشد. پروتئین موجود در پنیر از کیفیت خوبی برخوردار بوده و تقریبا دارای تمامی اسید آمینه های ضروری مورد نیاز بدن است.
کازئین پروتئین اصلی پنیر می باشد، با این حال پروتئین های محلول در آب شیر(مانند لاکتالبومین و لاکتاگلوبولین) نیز بسته به میزان آب پنیری که در داخل آن باقی می ماند، در پنیر وجود دارند. پروتئین موجود در پنیر، آماده ی هضم می باشد، زیرا برخی از پروتئین ها در حین فرآیند رساندن پنیر، به پپتیدها و آمینو اسیدها شکسته می شوند. برخی افراد از واکنش به آمین های موجود در پنیر به ویژه هیستامین و تریامین رنج می برند.
برخی پنیرهای رسیده مقدار قابل توجهی از این آمین ها را در بردارند که می تواند سبب بروز واکنش های آلرژیک، سردردها، خارش و افزایش فشار خون در این افراد شود.

مدیریت بازدید : 317 شنبه 13 اسفند 1390 نظرات (0)


با آنکه خو گرفتن به عادات بد آسان میباشد اما ترک کردن آنها دشـوار است.
مصرف کـافئـین یـکی از آن عـادات بــدمیباشد که آهسته اما پیوسته بدرون سیستم بـدن شمانفوذ میکند. با یک فنـجان قـهوه شـروع میکنید سـپس یـک فـنـجان قــهوه به 2و 3 و ..فنجان تبدیل شـده و بـه هـمیـن ترتیب تبدیل به یک اعتیاد میگردد. اگر تصور می کـنـیـد کـه منظور از کافئین تنها قهوه میباشد با آنکه غلظت کافئـیــن در قهوه زیاد است اما کافئین در اقلام زیر نیز وجود دارد:

مدیریت بازدید : 312 شنبه 13 اسفند 1390 نظرات (0)

 

شما بدون غذا چند هفته،بدون آب چند روز و بدون اکسیژن چند دقیقه میتوانید زنده بمانید،به عبارت دیگر بجز اکسیژن آب مهمترین عنصریست که در بدنمان داریم. بدن شما از70 - 55  درصد آب تشکیل شده و تقریباً 90-80 درصد خون را آب تشکیل می دهد.آب تقریباً در تمام روندهای حیاتی بدن دخیل است.کمبود آب میتواند به تغییرات ذهنی و فیزیکی منجر شود.آب نقش های زیر را ایفا میکند: با شستن سمومی که در طی زندگی عادی تولید میشود،بدن را پاک میکند. زندگی مفاصل را تأمین میکند. پوست را از خشکی محافظت می نماید. هیدراسیون احشاء داخلی را حفظ میکند. دمای بدن را کنترل مینماید.

smb بازدید : 470 شنبه 06 اسفند 1390 نظرات (1)

نیازهای پروتئینی در ورزشکاران بیش از سایر افراد است، که البته تامین این نیازپروتئینی در افرادی با رژیم های عادی،( یعنی افرادی که از گوشت و منابع حیوانی استفاده می نمایند) راحت تر از گیاهخواران می باشد. استفاده از منابع حیوانی و گوشت می تواند تمام اسیدهای آمینه ی ضروری و پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا را در اختیار بدن قرار دهد.


مدیریت بازدید : 388 پنجشنبه 27 بهمن 1390 نظرات (0)

نسبت قوای جسمانی به وزن مقوله ای است که ذهن هر کوهنوردی را مشغول می کند. از طرف دیگر اندازه و فرم بدن کوهنوردان مختلف، متفاوت است. رژیم غذایی آنها بایستی شامل بالانسی از مواد مغذی باشد که البته فرقی نمی کند که ذائقه غذایی آنها چه باشد. از ساندویچهای مربا و کره بادام زمینی گرفته تا پودینگ سیاه و یا چیپس. 

هر کوهنورد به چه میزان انرژی تیاز دارد؟ 

مدیریت بازدید : 382 دوشنبه 24 بهمن 1390 نظرات (0)

علم تغذیه: هر چیزی که در بدن تولید انرژی کند غذا گویند.تغذیه: علمی است که از تغییر و تبدیل مواد غذایی در بدن،شرکت مواد مغذی در بافتها بعد از جذب، عمل این مواد درفعالیتهای بیولوژیکی بدن و بالاخره دفع آنها صحبت می کند. 

درباره ما
پایگاه تخصصی هم هوا ، یکی از پر بیننده ترین وب سایت های ایران در زمینه رشته ورزشی کوهنوردی است که با داشتن مطالب ارزنده ،مکانی مناسب جهت افزایش اطلاعات و همچنین تبادل اطلاعات می باشد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به کدام رشته علاقه دارید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 367
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 29
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 564
  • بازدید ماه : 564
  • بازدید سال : 27,995
  • بازدید کلی : 195,181