پایگاه تخصصی کوهنوردی هم هوا، hamhava.ir
مدیریت بازدید : 367 دوشنبه 19 مرداد 1394 نظرات (2)

قله دماوند به ارتفاع 5671 متر، بعنوان بام ایران و با شهرتی جهانی یکی از منحصر بفرد ترین جاذبه های طبیعی ایران بشمار می رود.

این کوه در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی تهران و ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر آمل در البرز مرکزی و بخش لاریجان قرار دارد و جاده توریستی هراز که تهران را به مازندران متصل می سازد از نزدیکی آن عبور می کند. در عین حال دماوند بعنوان بلندترین قله مخروطی جهان با کمتر از سه هزار نفر صعود کننده خارجی، کم‌گذرترین قله مخروطی جهان به‌شمار می‌رود. این در حالی است که از رقیب آن یعنی فوجی یاما در ژاپن با 3776متر ارتفاع، سالانه 300 هزار گردشگر خارجی بازدید می کنند.

گزارش برنامه:

در مورخ 14 مرداد ماه ساعت 5:00 صبح به همراه 33 نفر از همنوردان گرامی(گروه کوهنوردی فرهنگ استان قم) با دو دستگاه مینی بوس به سمت قرارگاه کوهنوردی پلور حرکت کردیم و در ساعت 11:00 به مقصد رسیدیم. به علت ناهموار بود مسیر باقی راه تا مسجد صاحب الزمان (گوسفند سرا) با نیسان طی کردیم. پس از صرف ناهار و چای کوهی بارها را سبک کرده و وسایل سنگین و غیرضروری جهت حمل با قاطرها بسته بندی شد و تحویل باربرها گردید.

ساعت 14:30 در یک ستون به سمت بارگاه سوم در ارتفاع 4150 متری حرکت کردیم. در مسیر آب و هوایی بی نظیر را از دماوند شاهد بودیم. در قسمتی از مسیر صعود، هوا آفتابی بود و قسمتی دیگر هوا ابری و بارانی همراه با وزش باد. در زمان هایی نیز بارش برف را شاهد بودیم.

بعد از حدود 5 ساعت کوهپیمایی، همزمان با رسیدن تمامی افراد گروه به بارگاه سوم وسایل و تجهیزات نیز توسط قاطرها آورده شد.

به علت شلوغی پناهگاه، چادرها در 2 ردیف در اطراف پناهگاه برپا شد.

با وجود تجهیزات و لباس های گرم شب سردی را در دماوند گذراندیم و کمتر کسی از همنوردان توانستند با دمای - 6 الی -8 درجه بخوابی آسوده بروند.

در روز بعد پنجشنبه 15 مرداد ماه ساعت 7:00 صبح بعد از صرف صبحانه، با 25 نفر از افراد گروه با دلگرمی و توکل بر خدا به سمت قله رهسپار شدیم و با گامهایی آهسته و استوار مسیر را تا آبشار یخی (ارتفاع 5100 متری) طی کردیم و در نزدیکی آبشار گروه به صلاحدید سرپرست کمی استراحت نمود. در نزدیکی تپه های گوگردی در ارتفاع 5300 متری جمعی از همنوردان به علت مشکلات تنفسی ناشی از گازهای گوگردی از ادامه دادن مسیر صرف نظر کرده و به پایین بازگشتند و در نهایت گروه با 17 نفر از همنوردان  در ساعت 14:30 به بام ایران صعود کرد و پس از لحظاتی استراحت بر فراز بلندترین قله ی ایران و گرفتن عکس های یادگاری در ساعت 15:00  فرود خود را به سمت بارگاه سوم (در ارتفاع 4150 متری) آغاز کرده و در ساعت 18:30 به جمع دیگر همنوردان پیوستیم و با شوق و شور آنها روبرو شدیم. شب را در چادر ها گذراندیم و فردای آن روز به سمت گوسفند سرا حرکت نمودیم و در ساعت 11:30 در مسجد صاحب الزمان کمی استراحت نموده و سوار بر نیسان به سمت قرارگاه پلور حرکت نمودیم.

بعد از رسیدن به مجتمع کوهنوردی پلور و دریافت گواهی صعود برای افراد صعود کرده به طرف قم حرکت نموده و در ساعت 21:30 به قم رسیدیم و با استقبال غافلگیرکننده جمعی از همنوردان روبرو شدیم که لطف و محبت و بزرگی خود را بر ما ارزانی داشتند.

با آرزوی موفقیت برای تمامی کوهنوردان

قله دماوند

پلور ، مجسمه کوهنوردی که مسیر قله را نشان می دهد.

مسجد صاحب الزمان (بارگاه دوم)

بارگیری تجهیزات و وسایل جهت حمل به بارگاه سوم (بارگاه دوم)

بارگاه سوم( محل کمپ در ارتفاع 4150 متری)

نمای پایین قله دماوند

آبشار یخی (ارتفاع 5100 متری )

آبشار یخی در ارتفاع 5100 متری و فوران گازهای گوگرد از تپه های گوگردی اطراف قله

فوران گازهای گوگردی

تپه های گوگردی نزدیک قله

نوشیدن آب از سرچشه های دماوند بر فراز قله دماوند

گواهینامه صعود به قله دماوند

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط دلدار موزیک در تاریخ 1400/12/20 و 23:14 دقیقه ارسال شده است

با سلام و احترام خدمت شما دوست گرامی وب زیبایی دارید و مطالبتون هم زیباست ، امیدوارم هر روز بیشتر از دیروزتون پیشرفت کنید و بازدیدهاتون ده ها برابر بشه ، امیدوارم شما هم به وب بنده سر بزنید

این نظر توسط سینما در ماشین با ایرانتیک در تاریخ 1399/03/13 و 0:06 دقیقه ارسال شده است

سینما در ماشین
من بابت سایت خوبتون ممنون هستم. ایرانتیک جدیدا ویژگی جدیدی آورده که توسط آن میتونیم با ماشین بریم داخل سینما و فیلم سینمایی رو از داخل ماشین ببینیم. اینجوری هم راحت تریم هم بهداشتیه هم خوراکی میتونیم سینما ببریم با خودمون.سینما ماشین بهترین کاری که کرده اینه که صدای سینما هم دست خودمون هست و میتونیم از رادیو ماشین صدای سینما رو پلی کنیم.
شهرهای تهران و کرج و قم و شیراز و مشهد و اصفهان و احتمالا تبریز هم سینما ماشین رو دارن میارن. کلا خیلی حال میده این سینما در ماشین .
پیشنهاد میکنم ی بار امتحانش کنید...
سایت ایران تیک یک سایت هست که با ادرس irantic.com در دسترس هست و بلیت سینما و بلیط کنسرت و بلیط تئاتر رو میتونید ازش تهیه کنید. قیمت بلیط ها با تخفیف ویژه هستند.

کد امنیتی رفرش
درباره ما
پایگاه تخصصی هم هوا ، یکی از پر بیننده ترین وب سایت های ایران در زمینه رشته ورزشی کوهنوردی است که با داشتن مطالب ارزنده ،مکانی مناسب جهت افزایش اطلاعات و همچنین تبادل اطلاعات می باشد.