loading...
پایگاه تخصصی کوهنوردی هم هوا، hamhava.ir
مدیریت بازدید : 367 سه شنبه 02 اسفند 1390 نظرات (0)

كيسه خواب :

 


برای اكثر گردشگران كيسه خواب جزء مهمی از سيستم خوابيدن در طبيعت را تشكيل می دهد. يك كيسه خواب خوب متناسب با قد شماست، حرارت بدن را حفظ ميكند، وزن آن سبك و دارای قابليت فشرده شدن است. مناسب ترين كيسه خواب مدلی معروف به موميايی است.

 

گرمای كيسه خواب توسط ماده عايقی كه در بين آن قرار دارد و باعث حبس هوا در بين خود ميشود، بوجود مي آيد. اين لايه، عايقی برای هوای گرم درون و هوای سرد بيرون كيسه خواب است. اينكه هر كيسه خواب در گرم نگه داشتن بدن چقدر ميتواند موثر باشد، بستگی به مقدار اين مواد عايق، ضخامت يا پف كردن آن، اندازه كيسه خواب (اگر اندازه بدن شما باشد) و استيل كيسه خواب دارد.

مواد عايق

دو ماده عايق در كيسه خواب ها وجود دارد : پرقو و الياف مصنوغی. هر كدام آنها دارای مزايا و اشكالات خاص خود هستند.

1- پر قو : پر قو با كيفيت بالا معروف به درجه انبساط 700 تا 800 است، هر گرم آن 405 تا462 سانتی متر مكعب ميتواند انبساط پيدا كند. پر ؛ گرم ترين، سبكترين، قابل فشرده ترين و لوكس ترين ماده عايق موجود است. اشكالات پر، قيمت بالای آن و از دست دادن خاصيت گرمايی در صورت خيس شدن است. رويه اكثر كيسه خوابها كاملا" ضد آب نيستند، بنابراين در محيطهای مرطوب، كيسه خواب را قبل از اينكه دركوله پشتی قرار دهيد، درون يك كيسه پلاستيكی كاملا" ضد آب قرار دهيد.

2- الياف مصنوعی : كیسه خوابهای الياف مصنوعی بسیار ارزانتر از كيسه خوابهای پر هستند و هنگام خيس بودن هم تا حدی خاصيت گرمايی خود را حفظ ميكنند. البته خوابيدن در كيسه خواب خيس (چه پر چه الياف مصنوعی) عذاب آور است. اشكالات الياف مصنوعی در مقايسه با پر اينست كه قابليت فشرده شدن كمتری دارد و نسبت به يك كيسه خواب پر مشابه، سنگين تر ميباشد. بعلاوه يك كيسه خواب الياف مصنوعی قابليت فشرده شدن و باز شدن زياد مانند پر را ندارد و از اين رو خاصيت پف كردن و در نتيجه گرمای خود را سريع از دست ميدهد.


مواد روكش كيسه خواب :

معمولا" چند نوع ماده برای روكش داخلی يا خارجی كيسه خوابها مورد استفاده قرار ميگيرد. محبوبترين نوع آن پارچه های پوششی تنفسی، ميكرو و نايلون ميباشد.

1- پارچه های ورقه ای و پوشش ضد آب – تنفسی : اين پارچه ها باعث ميشوند كه رطوبت به بيرون دفع شود. اين نوع پارچه ها گران هستند ولی در محيطهای مرطوب مثل چادر، غار برفی يا كيسه بيوواك محاسن زيادی دارند . استفاده آنها در كيسه خوابهای پر بسيار مطلوب است. مرحله تنفسی كردن لايه رويی بسيار پيچيده است و اين لايه بر اثر استفاده به مرور خاصيت خود را از دست می دهند.

2- پارچه های ميكرو : اين نوع پوشش های كيسه خواب از نخ های بسيار نازك نايلون يا پوليستر بافته شده اند كه قابليت ضد آب _ تنفسی دارند. بعضی از پارچه های میكرو بوسيله پليمرهايی مانند سيليكون عمل آورده شده اند كه قابليت ضد آب و دوام آنها را بالاتر ميبرد. پارچه های ميكرو در مقايسه با پارچه های ورقه ای و پوششی ضد آب – تنفسی سبك تر هستند و دارای قابليت فشرده شدن ميباشند.

3- نايلون : پوشش نايلونی كيسه خوابها، سبك ترين، قابل فشرده ترين و تنفسی ترين پارچه موجود است. متاسفانه اين پارچه ها در مقابل تعرق درون چادر و رطوبت هوای بيرون كمترين كارايی را دارند.


شكل ظاهری و اجزاء :

شكل و اجزائ كيسه خواب باعث كار آمدی و تهويه آن ميشود. يك كلاه خوب كيسه خواب تمام سر شما را می پوشاند، گرما را حفظ ميكند و به صورت شما اجازه ميدهد كه آزاد باشد تا راحت تنفس كنيد. قسمت معروف به يقه كيسه خواب دور گردن شما را ميپوشاند و مانع خروج گرمای بدن به بيرون ميشود. زيپ های بلند، ورود و خروج به كيسه خواب را راحت تر ميكند و در عين حال به كمك آنها ميتوان هوای درون كيسه خواب را تهويه كرد. طراحی بعضی از كيسه خوابها به صورت يك زيپ راست و يك زيپ چپ انجام ميشود و از اين رو ميتوان دو كيسه خواب را از طريق زيپ به هم وصل كرد. زيپهای نصفه يا 4/3 تا حدی وزن و حجم كيسه خواب را كاهش ميدهند. اما در عين حال بعضی از امكانات تهويه را حذف ميكنند. يك زبانه سرتاسری بر روی قسمت زيپ ها باعث كيپ و حايل شدن قسمت زيپ يا هوای سرد بيرون ميشود.


لوازم جانبی :

بعضی از توليد كنندگان كيسه خواب يك كيسه آستری اضافه قابل شستشو هم توليدميكنند كه وجود آن باعث حبس شدن بيشتر گرمای بدن و چند درجه گرمتر شدن درون كيسه خواب ميشود. اين كيسه آستری مانع نفوذ چربی بدن به آستر درونی و يا لايه ميانی كيسه خواب ميشود. كيسه آستری در برنامه های طولانی مدت كه شستن كيسه خواب امكان ندارد، مفيد است. اما وجود اين كيسه آستری باعث افزايش وزن و حجم كيسه خواب ميشود.

كيسه های آستری واترپروف از جنس نايلون غير تنفسی ساخته شده اند و شما اول درون اين كيسه سپس داخل كيسه خواب ميشويد . اين كيسه ها با كاهش دادن اتلاف گرمای بدن، باعث گرمای بيشتری ميشوند . آنها در مناطق بسيار سرد، مانع نفوذ رطوبت به درون لايه گرمايی كيسه خواب ميشوند كه همين كار مانع از تشكيل يخ درون اين لايه ميشود. با وجود مزايای اين كيسه ها ، خيلی از گردشگران آن را غير لازم و ناراحت كننده می دانند. از اين رو قبل از اينكه با يكي از اين كيسه های آستری عازم سفر شويد آن را امتحان كنيد.


اندازه :

اين مهم است كه كيسه خواب، اندازه بدن شما باشد. كيسه خواب خيلی عريض؛ جاگير، سرد و سنگين تر است. اگر كيسه خواب برای شما تنگ باشد ، بايد به زور زيپ آن را ببنديد و داخل آن بخوابيد. در اين حالت بدن شما با فشاری كه به جدار كيسه خواب وارد ميكند، باعث فشرده شدن لايه عايق آن ميشود و هوای مابين آن را خالی ميكند و در نتيجه درون كيسه خواب سرد ميشود. اگر كيسه خواب خيلی كوتاه باشد، لايه عايق در قسمت پا و سر فشرده تر ميشود و باعث سردتر شدن كيسه خواب ميشود.
كيسه خوابها در عرض و طولهای مختلف برای اندامهای مختلف توليد ميشوند. از اين رو كيسه خوابی را بخريد كه متناسب اندازه و سايز بدن شما باشد. برای فعاليتهای زمستانی، كيسه خواب خود را كمی بلندتر انتخاب كنيد. از فضای اضافی موجود ميتوان برای خشك كردن وسايل مثل دستكش، جوراب و پوش داخلی كفش استفاده كرد.

سيستم درجه بندی :

توليد كنندگان مقياسی برای حداقل درجه حرارت گرما يا راحت بودن در كيسه خواب را بيان ميكنند. اين مقياس بايد فقط به عنوان يك راهنمايی كلی در نظر گرفته شود. اين مقياس برای اجناس گوناگون و كارخانه های مختلف متفاوت است. با استفاده از اين مقياس ها نمی توان كيسه خوابهای توليدكنندگان مختلف را با هم مقايسه كرد.
عوامل زيادی باعث ميشوند تا شما در يك كيسه خواب احساس گرما يا سرما كنيد. در بين اين عوامل از سوخت و ساز درونی هر بدن، درجه حرارت محيط و عايق بودن سطح زير كيسه خواب را ميتوان ذكر كرد . توجه داشته باشيد كه كيسه خواب شما را كه درون آن قرار گرفته ايد، گرم نمی كند بلكه اين شما هستيد كه با حرارت بدن خود كيسه را گرم ميكنيد. لايه گرمايی و لايه بيرونی كيسه خواب كمك می كنند تا از دست دادن حرارت بدن تقليل يابد.

كيسه خوابهای مخصوص :

بعضی از گردشگران ترجيح ميدهند تا حتی المقدور سبك حركت كنند در نتيجه كمی از راحتی خود را قربانی مزيت سبك بودن ميكنند. اين گروه، از كيسه خوابهای نيم تنه يا 4/3 تنه استفاده ميكنند كه وزن و حجم كمتری دارند. اين تيپ كيسه خوابها زمانی كه با تركيب كت پر و ساير لباسهای گرمايی استفاده شوند، ميتوانند برای دمای زير صفر هم مناسب باشند.

مراقبت و نظافت:

خريد كيسه خواب يك سرمايه گذاری جدی است و با مقداری توجه و مراقبت ميتوان برای سالها آن را حفظ كرد. هميشه توصيه های توليد كننده را به كار ببنديد. كارخانه ای كه آن را توليد كرده است، مسلما" بهتر ميداند كه چگونه بايد از آن مراقبت كرد. با توجه به مطالب توليد كنندگان، چند روش برای دوام بيشتر كيسه خواب آورده ميشود.

نگهداری :

هميشه كيسه خواب را در حالت آزاد نگهداری كنيد. كيسه خواب را فقط برای مدت زمان كوتاه مثل طول اجرای برنامه به صورت فشرده نگهداری كنيد.

محافظت از چرك شدن :

با استفاده از يك آستری درونی مجزا، از چرك شدن كيسه خواب بر اثر تماس چربی بدن خودداری كنيد.

نظافت :

نقاط كثيف شده را با شستشوی موضعی توسط مواد تميز كننده ای كه توليد كننده توصيه كرده است، تمييز كنيد. هر چند وقتی هم بايد كيسه خواب را بشوييد. هيچگاه از خشك شويی بری تمييز كردن آن استفاده نكنيد. كيسه خواب را با استفاده از پودری نه چندان قوی درون يك ماشين لباس شويی بزرگ با سرعت چرخش كم بشوييد. چند بار زمان آبكشی را تجديد كنيد تا مطمئن شويد كه كليه مواد شستشو از كيسه خواب بيرون رفته است. برای خشك كردن، آن را در معرض حرارت متوسط يك دستگاه خشك كن قرار دهيد .هرچند وقت آن را از دستگاه بيرون آوريد و با كوبيدن روی نقاط گلوله شده، پرهای آن را پخش كرده و يا با قرار دادن يك توپ تنيس در آن (در يك ربع آخر خشك شدن) باعث پخش شدن پرهای آن بشويد. پس از پايان كاربا فشردن و لمس كردن لايه درونی آن مطمئن شويد كه كاملا" خشك شده باشد. شستن و خشك كردن يك كيسه خواب چند ساعت طول ميكشد. مغازه هايی هم هستند كه كار تعميرات و سرويس وسايل كوهنوردی و از جمله شستن كيسه خواب را انجام ميدهند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
پایگاه تخصصی هم هوا ، یکی از پر بیننده ترین وب سایت های ایران در زمینه رشته ورزشی کوهنوردی است که با داشتن مطالب ارزنده ،مکانی مناسب جهت افزایش اطلاعات و همچنین تبادل اطلاعات می باشد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به کدام رشته علاقه دارید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 367
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 13
  • تعداد اعضا : 29
  • آی پی امروز : 92
  • آی پی دیروز : 26
  • بازدید امروز : 201
  • باردید دیروز : 36
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 379
  • بازدید ماه : 1,121
  • بازدید سال : 28,552
  • بازدید کلی : 195,738